TEŞEKKÜRLER SNYDER



Zack Snyder’la ilk tanışmam pek çok kişi gibi 300 ile oldu. Şimdi için pek yenilikçi sayılmayacak yeşil ekran sahneleri ve savaş koreografileri 2007 yılı için büyük bir hamleydi. En önemlisi de filmin değişik bir aurası vardı. Snyder’ın karanlık kadrajı izleyiciye farklı bir dünyanın kapılarını açıyordu. Ama Snyder’ın ne kadar büyük bir yönetmen olduğunu anlamam 2008’deki Watchmen ile oldu. Film salonuna girene kadar ben Watchmen gibi bir çizgi romanın gerçek dünyaya uyarlanabileneceğini düşünmüyordum. Fakat filmi izledikten sonra Snyder’a şapka çıkarmıştım. Böyle bir çizgi romanın dokusunun bozulmadan beyaz perdeye aktarılması takdire şayan bir işti. Ve Snyder bir çizgi roman okuru olduğu için bu janrın filmlerini nefes alır gibi uyarlayabiliyordu. Zaten ona DC’nin kapılarını açan da Watchmen’deki bu vizyonu oldu.

The Dark Knight Rises’tan sonra Warner Bros. Nolan’dan bir Superman filmi yapmasını istemişti. Nolan belki bu teklifi kabul etmedi; ama aklında bunu çok iyi kotarabilecek biri vardı: Snyder! 2013 yılında vizyona giren Man of Steel benim yıllardır görmek istediğim Superman filmiydi! Snyder’ın bu filmle ne kadar usta bir görsel yönetmen olduğu tescillenmiş oldu. Bu tam bir orijin filmiydi ve Snyder insanlara Superman gibi bir kahramana sahip olmanın gerçekte nasıl bir şey olabileceğini anlatmak istemişti. Zod çizgi roman uyarlamalarının Joker’den sonra en iyi kötüsü (villain) olmuştu. Umut oradaydı; ama ön yargı ve toz bulutunun içinde görmek zordu. Zamanında Bryan Singer’ı kendi Superman filminde minimal bir aksiyon tercih ettiği ve yeni bir şey denemediği için eleştirenler, şimdi Snyder’ı fazla aksiyon ve yeni şeyler deneği için eleştiriyordu. Sonuçta Man of Steel gişede 1 milyar sınırını geçemedi; ama pek çok kesimin takdirini kazandı.

İki sene sonra Snyder bu sefer Batman v Superman ile kariyerinin en büyük sınavını verecekti. Önce Justice League için yaptığı oyuncu seçimleri üzerinden eleştiri oklarının hedefi oldu. Fakat insanlar anca filmi izledikten sonra Snyder’ın her bir oyuncu tercihinin aslında ne kadar mantıklı olduğunu anladılar. Ben Affleck adeta Alex Ross’un resimlerindeki Batman olmuştu ve filmin en beğenilen yanıydı! Gal Gadot’un ''memeleri'' yoktu; ama fiziği ve askeri eğitimi vardı. Bu da onu elegant bir Wonder Woman yapmıştı. Zaten Snyder, Wonder Woman gibi bir ikonun bir seks objesi olamayacağını biliyordu. Havaili Jason Momoa ise yüzmek için doğmuştu ve görünüşü onu Peter David’in Aquaman’i yapıyordu.

Snyder daha sonra filmin kurgu sorunu ve karanlık olmasından dolayı eleştirildi. İkisi de bir yere kadar doğruydu. Ancak filmin kurgu sorunu WB’un daha çok Batman istemesinden kaynaklanıyordu. Üstelik bu film karanlık olmak zorundaydı, çünkü Justice League ancak bu sayede umut hakkında olabilirdi. Hatırlayın; Superman’in Batman v Superman‘in sonunda yaptığı fedakarlık Batman’in insanlığa olan inancını onarmıştı. Ve şu da bir gerçek; insanların eleştirdikleri şeyler anlamadıkları şeylerdi. Kimse Martha sahnesinde Batman için o kefaret anının önemini, Metropolis felaketinin ardından bir halk düşmanı olan Superman’in henüz gülümseyemeyeceğini ya da Batman’in suçluları öldürmekten ziyade artık onların yaşayıp yaşamamasını umursamadığını anlamamıştı. Tabii Snyder’ın da anlamadığı bir şey vardı, o da insanlar bunu istemiyordu. Marvel insanları daha basit ve eğlenceli bir dünyaya alıştırmıştı.

Aslında her şey Snyder’ın çizgi roman seven bir çocuğun saflığında verdiği demecinde saklıydı: ''Ben bir çizgi roman severim ve bu filmi de çizgi roman severler için yaptım.'' İşte bu yüzden Batman v Superman de genel izleyiciyi yakalayamadı ve gişede 1 milyar sınırını geçemedi. Snyder hayal kırıklığına uğramıştı ve patron sabırsızlanıyordu. Bu yüzden Justice League öncesi senaryosunu yazdığı Wonder Woman’da yeni bir şey denedi: Sadelik! İnsanlar ”Ben sevgiye inanıyorum.” diyen amazon prensesine bayıldılar. Kritikler methiye yarışına girdi. Snyder elbette oyuncusu Gal Gadot ile gurur duruyordu; ama canı sıkılmıştı. Gel gelelim Justice League için formül bulunmuş oldu: Mizah ve insanlık mesajları.

Şimdi Justice League‘e bir ay kaldı ve işini şansa bırakmak istemeyen WB, Snyder’ın yanına Joss Whedon’ı verdi. Bu her ne kadar hoş bir hareket olmasa da bu ortaklık işe yarayabilir. Zaten en başından beri bütün mesele bu değil miydi? Snyder’ın yanına piyasayı bilen bir senarist vermek. Bu yüzden burada suçlu Snyder değil, WB’tur! Çünkü WB’da bir Kevin Feige yok, yani DC filmlerinin bir rol haritası hiçbir zaman olmadı. WB ise bunu yönetmenlerine daha fazla özgürlük verdiğini iddia ederek açıklamıştı. Bedeli olan bir özgürlük. WB, Snyder’ı suçlu göstere dursun ben bu adama filmlerini bir tablo gibi çektiği için, oyuncu tercihleri için, işlediği alt metinler için, bizleri Larry Fong gibi bir sanat yönetmeni ile tanıştırdığı için, ve en önemlisi beni her zaman mutlu ettiği için teşekkür ederim! Yolun açık olsun güzel insan. 


ankatozu.wordpress.com 

Yorum Gönder

[disqus]

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.
Javascript DisablePlease Enable Javascript To See All Widget